vrijdag 23 oktober 2020

hoor de wind eens waaien

 Deze week was ons thema de herfst.




We gingen naar het bos en mochten herfstvruchten, blaadjes en stokjes in ons mandje steken. We probeerden ook tamme kastanjes op te rapen met hun bolsters. Dat prikte wel een beetje. Het is toch sommige van onze kapoentjes gelukt om zo'n bolster op te rapen. Toen onze mandjes vol waren gingen we terug naar de klas onze schatten bekijken. Alle blaadjes en herfstvruchten kwamen terecht in onze ontdekbak. 

We maakten van onze hand en arm een boomafdruk en dan mochten we papiertjes scheuren en erbij plakken als blaadjes.

De juf legde een aantal blaadjes onder een blad en wij mochten met een wasko erover wrijven. toen kwamen de blaadjes tevoorschijn op ons blad. de juf had ook over enkele blaadjes met witte wasko gedaan. daarna verfden we erover met waterverf en toen kwamen de blaadjes ook tevoorschijn.

Dinsdag deden we een waarneming van onze herfstvruchten en blaadjes. 

We mochten de herfstblaadjes knippen in onze knipbak. Daarna gingen we experimenteren met lijm en blaadjes en plakten we de blaadjes op een papier.


op vloeipapier mochten we met verfdotters hersftkleuren stempelen. daar maakten we een mooi herfstblad van.

we telden onze herfstvruchten, sorteerden ze en deden er leuke spelletjes mee. 

We lazen veel boekjes rond de herfst. o.a. wat nu olivier, Karel in de herfst, herfstpret en anna en de herfst.

We dansten als blaadjes in de wind en deden een bewegingsverhaal.

Met onze borstels gingen we naar de speelplaats en veegden de blaadjes bij elkaar en toen speelden we met de blaadjes door ze in de lucht te gooien.


op dinsdag sprongen we om 11u55 dat was een uitdaging van centrum zit stil. omdat bewegen een positieve impact heeft op kinderen met ADHD.


liedjes

link

hoor de wind eens waaien

woei woei woei

zie de bomen zwaaien

hoei hoei hoei

ga niet zo tekeer

jij lastige meneer

ik blijf lekker binnen

wat een lelijk weer.


versje